Elfstedentocht dag 5: Kortenhoef-Moerdijk

Ja, we zijn weer in het Brabantse land!!

De laatste dag alweer van mijn 5-daags fietsavontuur. Van Kortenhoef naar huis via de westkant van Utrecht. Onder andere via de Utrechts Heuvelrug en langs diverse rivieren, dat zou een mooie rit moeten worden. Helaas waren de weergoden me wat minder goed gestemd, het regende toen ik vertrok…

20180523_100511.jpg
Eindelijk weer bossen! De afgelopen dagen heb ik die een beetje gemist…

Het landschap was vandaag drastisch anders dan gisteren. De dag begon met de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Dat was even geleden en weer genieten. En daardoor had ik ook wat minder last van de regen.

20180523_172822.jpg
Een plastic zakje in je helm helpt prima om de drek uit je nek te houden 🙂

Onderweg kwam ik langs vele statige huizen en mooie buitens zoals deze er veel staan in die regio. Ook hier weer een overdaad aan rododendrons. In de bossen bij Soest werd ik nagezeten door een hond, dat was wel even spannend… De eigenaar had het beest duidelijk niet onder controle en hij rende woest blaffend een heel stuk mee. Ik vond het maar niets! Aangelijnd houden in de buurt van fietspaden zou verplicht moeten zijn (al trekt lang niet iedereen zich iets aan van een aanlijnplicht…)

20180523_172502.jpg
Ik blijf het een vreemde gewaarwording vinden, fietsen over een landingsbaan

Al snel kon ik horen dat ik in de buurt van vliegbasis Soesterberg kwam, het zware geluid van de enorme Chinook helikopters was goed te horen. Op de landingsbaan van het vliegveld zelf was overigens geen enkele activiteit te bespeuren…

20180523_173137.jpg
“Kijk mama, een duif!” hoor je het kind bijna zeggen

Na een mooi stuk door Driebergen kwam ik op een gegeven moment op de Lekdijk terecht. Dat is altijd mooi rijden, dat vond ik met de motor ook al. Bij Culemborg moest ik met de pont over (40 cent extra moeten aftikken voor de Extrawheel trailer!).

Het stuk van Culemborg naar Leerdam was het mooiste stuk weg dat ik de afgelopen dagen heb gereden. Over een prachtig strak geasfalteerde hele hoge dijk (de Diefdijk) reed je door een mooi landschap vol oude hoeves, boomgaarden en overwoekerde WOII bunkers. Echt heel fraai! In onze geplande fietsvakantie met het gezin deze zomer, zit dit stukje volgens mij ook, daar kijk ik nu al naar uit!

20180523_173317.jpg
Ook deze watermolen staat aan de Diefdijk. Er zit nu een glasblazerij in

Na Leerdam heb ik een heel stuk de Linge gevolgd, altijd mooi. Helaas begon het wel weer wat te regenen… In Boven-Hardinxveld had ik het veer naar Werkendam moeten nemen. Ik zag het liggen aan de kade maar was ten onrechte doorgereden. Toen ik was gekeerd bleek het intussen vertrokken te zijn en de volgende afvaart was pas een klein uur later! Ik had geen zin zolang te wachten dus ben ik langs o.a. de A15 en de Merwede naar Sliedrecht gereden. Dit was geen mooi stuk route, veel industrie en lawaai van de snelweg.

Tot slot van deze route ben ik toch nog via de Kop van ’t Land richting Moerdijk gereden. Hierbij heb ik het fietspad genomen dat we hadden ontdekt toen we hier met het gezin een rondje reden. Aan het einde van de rit de Moerdijkbrug heel bewust aan de andere zijde overgestoken als op de heenrit op zaterdag, dat maakt mijn rondje meer een “echt rondje”… (weet het, gekke kronkel in mijn hersenen…)

Thuis werd ik ontvangen met een leuk cadeautje, een broekriem gemaakt van een fietsband :). Nadat ik mijn fiets en mijn tassen helemaal had schoongemaakt (dat was wel nodig na vandaag) had ik eindelijk tijd om dit verhaaltje te typen…

Morgen weer werken…

Meer info en foto’s op Strava

Plaats een reactie