Zondags rivierenritje

Zicht over de Linge

Vandaag heb ik, als laatste training voor de IJsselmeerchallenge van volgende week, een wat langer rondje gereden langs een aantal rivieren, o.a. de Linge, de Waal en de Boven Merwede. Op de Raptobike die ik van de week eindelijk af had gekregen.

Uitzicht over zo’n rivier blijft mooi, zeker met zo’n blauwe lucht!

De auto had ik in Hardinxveld-Giessendam gezet zodat ik alvast “een beginnetje” had. Vanuit daar eerst de Linge gevolgd richting het oosten om daarna zuidelijk af te zakken en de Waal terug te volgen richting het westen. Een mooi ritje langs veel kleine dorpjes, een heleboel fraaie boerderijen en veel water uiteraard!

Prachtige weg langs de Linge. Let ook op de mooie lichtval

Het was alleen een beetje jammer van het stevige windje (dat ik op de één of andere manier nooit van achter had) en de grote drukte aan motoren en e-bikes op met name de Waalwijk. Half Nederland had vandaag blijkbaar uitgekozen om op pad te gaan 🙂

Ja hoor, dat is hem! Vast de enige boot die vandaag door het Merwede kanaal vaart en ik moest er op wachten…

De Raptobike deed prima zijn ding alleen liet de zwaarste versnelling zich niet inschakelen. Maar goed, die gebruik je eigenlijk nooit dus ik heb onderweg niet de moeite genomen deze proberen bij te stellen.

Verder bleek dat ik toch niet de juiste cassette heb gekozen, te weinig in reserve onderin. De 11-28 zal ik dus waarschijnlijk vervangen door een 12-36. De SRAM X9 derailleur schakelt trefzeker zoals je zou verwachten, zonder geklapper van de ketting.

Stier Dirk IV (1910-1920) in Hoornaar, stamvader van de Fokveedag. Zo belangrijk dat Prins Bernhard het beeld destijds onthuld heeft!

Mijn nieuwe Maxxis DTH banden bevielen goed, ze zijn behoorlijk comfortabel, rollen toch licht en bieden veel grip. Ook op gravel is de grip erg goed. En persoonlijk vind ik de Raptobike er gewoon super stoer uitzien op deze brede sloffen met de beige zijwanden 🙂

Alleen loopt de ketting wel erg dicht langs de nogal brede band… Bij krappe bochten raakt de ketting de band en door het relatief grove profiel wordt de ketting dan “lekker meegenomen”. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, je moet het eigenlijk zelf zien. Met rijden heb je er weinig last van, het betekent wel regelmatig poetsen om de beige zijwanden mooi te houden!

De schapen hebben de schaduw onder de bomen opgenomen opgezocht. Op de voorgrond zie je de Maxxis DTH band

Ook had ik helaas weer last van hete voeten… 😦 Daar heb ik alleen last van op de trike en de Raptobike. Op de Shockproof heb ik daar nooit last van. Na meten bleek dat de crank op de trike en de Raptobike veel hoger zit ten opzichte van het zitje (bij beide is deze afstand toevallig gelijk, 20 cm). Overigens is die 20 cm helemaal niet extreem veel als je internet erop nazoekt. Op de Shockproof is deze afstand echt veel kleiner (11 cm). Dus ik denk dat mijn voeten op de Shockproof daardoor meer bloed krijgen (betere circulatie). En dat ik daarom op die fiets geen last heb van hete voeten.

Ik ga toch eens nadenken hoe ik daar iets aan kan doen… Beide fietsen zijn juist erg geschikt voor lange afstanden en het is jammer dat die hete voeten nu roet in het eten gooien.

Maar nu eerst de IJsselmeerchallenge!

Meer info en foto’s op Strava

Plaats een reactie