REVIEW: De trike na de eerste 1.000 km

Mijn fiets in natuurgebied de Tureluur in Zeeland

Na mijn ritje naar Drenthe (zie o.a hier) staat de teller van de trike intussen op bijna 1.100 km. Tijd dus om een tussenbalans op te maken. Wat is me goed bevallen aan de trike en wat ervaar ik juist als iets minder positief?

Positief
Alles uiteraard ZEER persoonlijk, wat voor mij een voordeel kan zijn, vormt voor een ander misschien juist wel een nadeel…

  • Trike rijden is gewoon ontzettend leuk! Het is heel anders dan rijden op een tweewielige ligfiets, door de lage zit en het andere stuurgedrag voelt het rijden als veel sportiever.
  • Op deze fiets kreeg ik pas het “echte ligfiets gevoel”, wat dat dan ook mag zijn. Super comfortabel, moeiteloos lange afstanden fietsen. Echt heerlijk!
  • Automobilisten geven een trike veel ruimte! Althans dat is mijn ervaring. Misschien hangt dat samen met het imago punt hieronder (“laten we hem maar wat ruimte geven, hij heeft het al moeilijk genoeg…) of anders misschien met de onbekendheid met dergelijke fietsen. Ik vind het in ieder geval een verademing!
  • Een trike valt ontzettend op. Als liefhebber van dingen die net anders zijn dan gewoon, vind ik dit een positief punt. Je hebt ook regelmatig aanspraak en kleine kinderen vinden je fiets geweldig!
  • Foto’s maken is eenvoudiger! Ik maak graag en veel foto’s onderweg en vanaf de trike is dat super simpel, je kunt vaak gewoon blijven zitten/liggen.
  • Het trekken van een bagage trailer is op een trike nog eenvoudiger. Je merkt er echt nagenoeg niets van.
  • Langzaam fietsen is een stuk gemakkelijker dan op een gewone ligfiets. Mijn Shockproof is onder de 15 km per uur behoorlijk nerveus en langzaam een steile helling op gaat dan vaak ook gepaard met een behoorlijk geslinger. Daar heeft een driewieler uiteraard geen last van 🙂
Sommige paadjes zijn gewoon wel erg smal voor een driewieler

Minder positief
Uiteraard zijn er ook dingen waar een trike minder goed in is:

  • Het imago van de driewieler als voertuig voor minder valide mensen blijft je achtervolgen. Op mijn allereerste rit kreeg ik al de vraag “waarom ik op zo’n fiets reed, dat had ik toch helemaal niet nodig..”. Persoonlijk denk ik dat dat nog meer speelt bij delta trikes (dus met twee wielen achter i.p.v. voor zoals bij de tadpole trike die ik heb) maar toch. Het is uiteraard een kwestie om hier volledig lak aan te hebben!
  • De ruimte op het fietspad is vaak beperkt. De wegbeheerders in Nederland zijn goed in het plaatsen van objecten of hekjes waar je met een trike nèt niet door of langs kunt. In druk woon-werk verkeer is de trike dan ook niet op zijn best. Ook het keren op een (smal) fietspad vergt het nodige “steken”.
  • Wat me ook is opgevallen is hoe bol sommige wegen staan in Nederland. Dat een weg wat op afschot ligt vanwege de regenwater afvoer is logisch maar wegen die naar LINKS op afschot liggen of sterk bolle vrijliggende fietspaden in bossen o.i.d. vind ik onbegrijpelijk. Van die bolle wegen merk je niets op een tweewieler maar je merkt het des te meer op trike en dat kan behoorlijk irritant zijn. Ik merk dan ook dat ik waar mogelijk vaak het midden van de weg op zoek…
  • Het stallen van een trike is ook niet zo handig. Thuis past de fiets niet tussen het huis en de garage door en op het werk vormt de trap naar de fietsenkelder een “leuke uitdaging”. Ook het meenemen op de auto is lastiger.
  • Vallen op een trike kan dus wel… Je waant je dan wel super stabiel maar in hele krappe bochten kun je dus toch onderuit gaan. Zelf op een erg laag model fiets zoals de mijne…
  • Rijden op een trike gaat niet zo snel. Hoewel ik met enige moeite wel een langdurig gemiddelde kan aanhouden van boven de 25 km/uur, lukt dat toch aanzienlijk lastiger dan op mijn single-speed fietsen. Tijdens mijn rit naar Drenthe haalde ik vaak maar één gemiddelde van ca. 17 km/uur. Dat kwam natuurlijk ook door de route met veel smalle wegen en klimmen en dalen en ook door mijn opspelende knieën. Maar of dat nu echt een nadeel is? Door een lager tempo heb je meer tijd om van de omgeving te genieten!
  • Snel afdalen op een trike blijf ik een beetje eng vinden. Zelfs met de stuurdemper is de fiets vrij nerveus. De remmen zijn erg goed en als je niet precies aan beide zijden gelijk doseert wijkt de fiets gelijk van het rechte spoor af. Kwestie van heel veel doen denk ik…

Door alle bovenstaande dingen gecombineerd beschouw ik een trike, in combinatie met de Extrawheel trailer, als de perfecte vakantiefiets! De ultieme manier om relaxed en comfortabel de omgeving op je in te laten werken.

Hopelijk volgen er nog vele trike-kilometers!

Plaats een reactie