Elfstedentocht dag 3: het is volbracht!

De kers op de taart!

Het is volbracht! Vertrokken om 7:27 uur en terug om 20:15 uur. 256 km weggetrapt… Moe maar ook enorm voldaan 😊

De Brabantse vlag wappert fier in de Friese zonsopgang

Na een nacht zonder veel slaap werd ik wakker met een mooie zonsopgang. Het waaide nog steeds flink maar het was niet meer zo fris. Dus uit de veren, brood smeren en in de wielerkleren! Rond zes uur was ik klaar voor mijn eerste etappe van ca. 12 km naar de start in Bolsward.

En dan is het wachten… iets dat ik vandaag nog veel vaker zou moeten doen…

Richting Bolsward werd het steeds drukker en de juiste aanvliegroute was snel gevonden. En dan is het wachten… Ik zal in groep 17 en toen ik er was, was net groep 12 aan de beurt. Rond 7:30 uur, ca. 20 minuten later als op de stempelkaart stond, mocht ik eindelijk van start.

Drukte van jewelste bij het prachtige stadhuis van Franeker

Man, man, wat is dit een massaal gebeuren! Steeds dacht ik het lint van fietsers wel uit elkaar zou vallen maar nee hoor! Eén aaneengesloten sliert van wielrenners met af en toe een tandem of gewone fiets. Sommige berijders in vreemde uitdossingen of op klompen… Uiteraard ook een aantal ligfietsen zoals een M5 midracer, een Optima Baron, een Hase Pino en een paar die ik niet thuis kon brengen. Heb zelfs één delta trike gezien hoewel 3 wielen niet mag (zonder dat je een beperking hebt)…

Als ligger voelde ik me niet altijd even veilig. De haantjes op hun racefietsen, met name als ze in een grote groep reden, haalden vaak erg strak in en ik ben dan ook meermaals gesneden. Op de terugweg ben ik letterlijk twee keer van de weg gereden toen ik, helaas noodzakelijkerwijs de groep tegemoet reed…

Het beroemde bruggetje van Bartlehiem

Onderweg moest bij ieder controlepunt gewandeld worden. En soms behoorlijk lang ook (qua afstand en tijd). Het was op zich goed om de benen even te kunnen strekken maar soms had het zeker wat efficiënter gekund.

Het publiek onderweg was hartverwarmend en overweldigend. Werkelijk OVERAL stonden mensen. Niet alleen in de dorpen en steden maar ook onderweg bij iedere plek waar je ook maar enigszins een auto kwijt kon. Het is voor hen ook een echte happening en er wordt enthousiast geklapt en gejoelt voor iedere groep die langskomt, steeds weer!! Men installeert zich vaak met muziekinstallatie, tuinset BBQ en bier voor een dagje “fietsjes kiek’n”.

De binnenkomst in Bolsward leek wel op een echte grote wielerkoers met dranghekken en duizenden mensen publiek 😊

Wachten op de tussentijdse doorkomst in Bolsward. We kregen ook soep die me prima smaakte!

De route zelf was erg duidelijk aangegeven en op alle belangrijke punten stonden verkeersregelaars of politie. Ik heb maar één keer hoeven stoppen voor een stoplicht (waar een vriendelijke agente het knopje bediende) en een paar keer voor een brug. Alles voor de “flow”!

Bruggetje in Hindeloopen

Het bruggetje in Hindeloopen was de enige hindernis dat we lopend moesten nemen. Al met al dus erg goed geregeld, chapeau!

De Brabantse vlag is trouwens ook in Friesland bekend, meermaals kreeg opmerkingen en ook barste het publiek een keer spontaan los met “de Brabantse nachten zijn lang…”

Op de terugweg dit huis nog gefotografeerd, het licht en de weerspiegeling was erg mooi

Al met al heb ik ervan genoten. Inclusief heen en terug naar de start ruim 250 km gereden en dat doe ik (gelukkig maar) ook niet iedere dag.

Volgend jaar weer? Dat weet ik nog niet… Wat ik wel weet is dat ik zeker de elfstedentocht nog een keer wil fietsen maar dan rustiger en met het gezin. Friesland is zo mooi!

Meer info en foto’s op Strava

2 gedachtes over “Elfstedentocht dag 3: het is volbracht!

  1. Goed geschreven! Het lijkt bijna of ik zelf heb meegedaan. Gewoon go with the flow. Sneller of langzamer gaat toch niet, en genieten dus. Lijkt me heerlijk om op een open ligger of racefiets te doen. En zoals je al schrijft zijn 3 wielers niet welkom. Maar daarvoor is er ook een winterfiets elfstedentocht. Al lijkt het me in het voorjaar aangenamer met de temperaturen. Ik ben zelf niet zo’n friesland fan, vanwege de vele slechte klinkerwegen, maar dat zal in de loop der tijd ook wel veranderen. Misschien kom ik er dit jaar nog eens, wie weet.

    Like

Plaats een reactie