Mijn fietsen

Ik maak hier onderscheid tussen gewone fietsen (dat is het type waar je WEL zadelpijn van krijgt) en ligfietsen (dat is het type waar je dat NIET van krijgt)…

Gewone fietsen

Union
1980 Union Sakai, vintage racefiets, intussen voorzien van een recht stuur

Deze leuke Union was de eerste “echte” fiets die ik kocht, nadat in in augustus 2016 een e-bike had gekocht. Ik was op slag verliefd op de mooie kleur van deze fiets (oranje is mijn lievelingskleur…) ondanks dat het verder een echte “burgermans” racefiets is. Niets bijzonders qua groep etc.. Gekocht van de eerste eigenaar, inclusief originele Union bidon! Later heb ik ze meer aangeboden gezien en ook voor een stuk minder dan dat ik betaald heb, maar dat mag de pret niet drukken.

De fiets is intussen voorzien van een Brooks Cambium zadel, een tweede bidonhouder en een recht stuur met NOS shifters en remhendels. Ik gebruik de fiets niet veel maar als ik erop fiets valt het me steeds op dat ie toch wel erg lekker rijdt 🙂 Laatst nog een leuke retro-rit met deze fiets gereden!

20180303_164413.jpg
1989 Koga Miyata Valley Runner, two-speed (wintertrim)

Met de winter van 2017/2018 in het vooruitzicht zocht ik een fiets die tegen de sneeuw en pekel kon. Een fiets waar ik geen zonde van zou maken als deze een keer flink vies zou worden of hier en daar wat zou roesten. In eerste instantie had ik daar de oude Batavus Dasher van mijn vrouw voor op het oog. Deze heb ik echter als verrassing helemaal opgeknapt voor haar zodat we samen kunnen fietsen, dus toen moest er iets anders verzonnen worden. Toen ik dit enorm foute, maar daardoor o zo leuke, zuurstok roze frame op Marktplaats zag staan was ik gelijk verkocht!

Dus het frame, samen met het bijbehorende setje Wolber titanium wielen, gekocht voor een leuk bedrag. De wielen zitten nu in de Batavus van mijn vrouw. Het frame is vervolgens geheel schoongemaakt en voorzien van de volgende onderdelen:

Al met al is het een hele fijne fiets geworden waar ik met veel plezier de winter ben doorgekomen. Het is niet de snelste fiets die ik heb maar hij rijdt wel heerlijk. Alleen de two-speed kickshift, daar ben ik niet helemaal tevreden over. Het is soms wel erg lekker om een extra lage versnelling te hebben voor dat ene steile viaduct maar je schakelt ook te vaak per ongeluk mis. Deze naaf zou ik nu niet meer kopen.

Koga_zomer_1
1989 Koga Miyata Valley Runner, single-speed (zomertrim)

Omdat de Koga me zo goed beviel in de winter heb ik besloten om hem ook een zomertrim te geven. De aanpassingen die ik heb gedaan zijn de volgende:

  • De Big Apples vervangen door 50 mm Kojaks. Al is het alleen al voor de stoere looks van deze banden
  • Spatborden en verlichting verwijderd
  • Achterwiel vervangen door een wiel met een Sturmey Archer single speed naaf met een Halo Clickster 17 tands freewheel
  • Ketting voorzien van een half-link waardoor de kettingspanner kon vervallen

Door bovenstaande aanpassingen is de fiets ongeveer 2 kilo lichter en helemaal klaar voor het mooie weer. En hij rijdt nog steeds heerlijk!

PaddyWagon
2008 Kona Paddy Wagon, single speed

Toen ik aan het shoppen was voor een gewone fiets ter vervanging van mijn e-bike, kwam ook de Kona Paddy Wagon single speed langs. Daar heb ik ook op test gereden en dat beviel prima. De dealer dacht echter dat het geen goed idee zou zijn om een single speed te gebruiken voor woon-werk verkeer van 22 km enkele reis… En daarom heb ik toen uit eindelijk de Kona Penthouse gekocht (zie onder).

De Paddy Wagon bleef echter sudderen en toen ik bovenstaande, nagenoeg nieuwe fiets voor 200 euro kon ophalen heb ik niet lang getwijfeld. Met een setje nieuwe banden en een Brooks Cambium zadel is de fiets helemaal af. Hij rijdt heerlijk licht en comfortabel. Ik gebruik hem niet veel, zeker niet sinds ik de roze Koga heb, maar hij gaat ook niet weg. Het is een heerlijke fiets voor ritjes in een wielergroepje.

Penthouse
2017 Kona Penthouse, randonneur. Genomen op de Posbank

Nadat ik mijn e-bike had verkocht zocht ik een gewone fiets. Bij voorkeur geschikt voor zowel woon-werk verkeer als voor fietsvakantie met het gezin. En dan niet in een saaie kleur (zoals 99% van alle fietsen in NL). Dus toen ik de gele Kona Penthouse zag, een stalen racefiets, wist ik het: DIE moest het worden! Nadat ik het hele land had afgespeurd ten lange leste nog een exemplaar gevonden in Haarlem. Niet lang gedraald, naar Haarlem getogen en de fiets na een korte testrit gekocht. Thuis is de fiets voorzien van:

  • Een recht stuur
  • Een Alfine crank met een Tiagra achterderailleur
  • Tiagra shifter (het is dus een 1×10 groep)
  • SKS bluemels spatborden
  • Tubus fly achterdrager (met Ortlieb tassen in de vakantie)
  • Brook Cambium zadel
  • Ergon GP2 handvatten
  • Achterstandaard, bidonhouders en een ABUS vouwslot

Na de eerste fietsvakantie op de Veluwe en ritjes in Frankrijk, bleek dat bultjes als de Posbank toch wel hoog gegrepen waren met de 1×10 groep. Dus is intussen de crank vervangen door een Deore FC-M6000 double inclusief een Tiagra voor derailleur en shifter. Het zadel is momenteel een lederen Brooks B17.

Ligfietsen

Flevoracer28
1994 Flevobike Flevoracer, 28″ wielen. VERKOCHT op 17-3-2018

Omdat de Tempelman Flevo-racer zo krom als een hoepel bleek te zijn (zie onder) heb ik deze fiets gekocht. Ik moest er een eind voor rijden want hij stond in Duitsland maar hij was de moeite waard. Een hele nette en originele fiets met 28 inch wielen. En dat bleek nu juist net de crux, de gammele Tempelman met zijn 26 inch wielen reed toch lekkerder! Dus besloten om de witte Flevo maar weer te verkopen… Hij is goed terecht gekomen bij een echte Flevobike liefhebber 🙂

shockproof_3
2000 M5 Shockproof 451

Mijn eerste ligfiets! Toen ik na aanhoudende zadelpijn op mijn gewone fietsen bedacht dat ik dan maar eens een ligfiets moest proberen, had ik nooit kunnen denken dat ik ligfietsen zo leuk zou gaan vinden! Nadat ik echter bij LTE Breda een aantal ligfietsen had geprobeerd, o.a. een M5 City Cruiser, diverse Nazca’s en een trike, wist ik het zeker: ik was op zoek naar een ligfiets met grote wielen en onderstuur! En waar werd ik uiteindelijk verliefd op… een M5 Shockproof 451 met kleine wielen en bovenstuur… Het kan soms raar lopen.

De M5 heb ik gekocht bij een fietsenwinkel in Hengelo. Die hadden twee 451’s als inruil gekregen en wisten niet echt wat ze ermee aan moesten… Na een testrit en een nauwkeurige inspectie heb ik de fiets meegenomen. Intussen heeft de fiets de nodige upgrades gehad en is deze geheel aangepast aan mijn wensen. Zoals:

  • Schwalbe Durano banden (er zat helaas een behoorlijke snee in een van de banden die erop zaten)
  • Een Hügi 240 achternaaf
  • SRAM X9 achter derailleur
  • SRAM X0 shifters
  • Ventisit mat
  • Lezyne Flow Cage bidonhouders
  • M5 zijstandaard (gedoneerd door het City Cruiser project)
  • M5 duimremmen (of “whale-tail brakes” zoals ik ze later op internet beschreven vond…)

Al met al is deze fiets nu wel zo’n beetje helemaal geoptimaliseerd. Ik gebruik hem bij droog weer veel voor woon-werk verkeer maar rij er ook regelmatig toerritten mee.

Flevoracer26
2001 Tempelman Flevoracer, 26″

Na een kort avontuur met een M5 City Cruiser heb ik deze Tempelman Flevo-racer gekocht. Ik vind het technisch gezien erg interessante fietsen met hun kantelknik besturing en het is een waar icoon in ligfiets land. Deze heeft ook nog de SRAM Dual Drive naaf in het voorwiel, een naaf die een meervoudig kettingblad aan de voorzijde vervangt. Ook een mooi concept en het werkt prima!

Deze fiets heb ik gekocht van iemand die hem al vele jaren had en die er ook erg veel op had gereden. Achteraf blijkbaar zonder ooit enig onderhoud te plegen… Omdat ik er zelf niet op kon rijden hebben we een stukje samen gereden waarbij hij de Flevo-racer bestuurde en ik op een gewone fiets mee reed. En dat ging allemaal prima. Dus toen heb ik de fiets gekocht… Achteraf veel te snel, veel te duur en zonder goed te kijken. De fiets bleek tot op de draad versleten en het frame is zo krom als een hoepel 😦 Echt best wel een miskoop. Blijkbaar had de vorige eigenaar in de loop van de jaren geleerd om de kromheid van het frame al rijdend te compenseren…

Het vreemde is dat de fiets geen tekenen heeft van een valpartij, het frame lijkt gewoon door Tempelman scheef te zijn gelast… Intussen heb ik de fiets wel zodanig kunnen richten dat ik er nu ook linkerbochten mee kan rijden (dat ging eerst niet) en ik ben nu aan het kijken wat ik er verder mee ga doen. Een langlopend project dus… Een stoere fiets om te zien vind ik het nog steeds en het is een aparte ervaring om erop te rijden!

2018 Zelf opgebouwde trike op basis van een KMX Venom frame

De bouw van deze trike op basis van een KMX frameset is een apart verhaal apart dat ik nog ga verwerken op dit blog. Voorlopig kun je een gedeelte hiervan hier lezen.

Zoals je ziet heb ik een voorliefde voor oudere fietsen en dan gemaakt van staal. Geen aluminium en carbon voor mij hoe mooi (en licht) dat ook is!

EDIT: intussen is er toch een aluminium fiets gekomen, namelijk de derde frameset die ik van KMX heb ontvangen omdat de eerste twee stalen frames krom waren…

Overig

Extrawheel
Extrawheel trailer, hier met 406 achterwiel achter de M5 Shockproof

In het voorjaar van 2018 heb ik een gebruikte Extrawheel trailer gekocht. Ik heb er een 20 inch wiel (voor gebruik achter de Shockproof) bij gekocht en een 24 inch wiel zelf voor gespaakt (voor gebruik achter de trike). Deze trailer spoort perfect en je merkt amper dat hij achter je fiets hangt!

Advertenties