REVIEW: Extrawheel trailer

De Extrawheel trailer, perfect door zijn eenvoud

De afgelopen maand heb ik twee lange tochten gemaakt met een Extrawheel fiets trailer achter mijn fiets. Heen en terug naar de Fietselfstedentocht op de M5 Shockproof en naar Drenthe op de trike. Daarbij heb ik de Extrawheel gebruikt met zowel een 20 inch (406) wiel als met een 24 inch (507) wiel. De tassen die ik gebruikt heb zijn Ortlieb City rollers.

Na zo’n 850 km heb ik genoeg indruk van dit aanhangertje om een korte review te schrijven.

Wat is de Extrawheel?
In feite precies wat de naam doet vermoeden: een extra wiel achter je fiets met de mogelijkheid tot het meenemen van bagage. De wielmaat is hier variabel, alles tussen 20 inch en 28 inch past. Je kunt het beste dezelfde maat kiezen als die van het trekkende voertuig, op die manier kun je in geval van nood het wiel van de trailer gebruiken als (voor)wiel voor je fiets.

De Extrawheel achter de trike met 24 inch wiel

De trailer trailer bestaat uit vier onderdelen:

  1. Het frame, eigenlijk niet meer dan een vork met aan beide zijden een bagagedrager voor standaard fietstassen
  2. De koppeling, een constructie van verenstaal waarmee de trailer wordt gekoppeld aan de fiets via…
  3. … een speciale snelspanner (of wielmoerenset)
  4. Het wiel voorzien van een standaard 100 mm uitvalnaaf
De bevestiging wordt om de speciale snelspanner geklemd

Hoe werkt het?
De bevestiging van de trailer is simpel: je klemt het koppelstuk aan de ene kant op het trailer frame en aan de andere kant op de speciale snelspanner. Gewoon door de armen wat uit elkaar te trekken. De boel wordt op zijn plek gehouden door veerdruk. Daarna hang je de tassen eraan alsof het een gewone bagagedrager is. Er zijn ook nog twee gaten in het frame voorzien voor een optioneel veiligheidsvlaggetje.

Hier gemonteerd achter de Shockproof met 20 inch wiel. De grondspeling is dan wel minimaal

Hoe rijdt het?
Eigenlijk heb je geheel geen erg in het feit dat de trailer achter je fiets hangt. Het karretje spoort strak en volgt je fiets blindelings!

Voor- en nadelen
Deze trailer heeft de volgende voordelen:

  • Spoort feilloos
  • Geen noodzaak tot het monteren van (lelijke) rekken op de trekkende fiets
  • Altijd een reservewiel bij je
  • Trilt niet los, zelfs niet op de ruwste ondergrond
  • De trailer is niet zo zwaar

Een paar nadelen zijn er ook:

  • Bij een 20 inch wiel is de grondspeling wel minimaal. Bij scherpere bochten raak je snel de grond
  • Manoeuvreren, met name achteruit steken, is lastig
  • Omdat de aanhanger niet vast zit aan de fiets moet je hem goed op slot zetten bij het stallen

Conclusie
Al met al ben ik super tevreden met deze trailer en ik hoop er nog vele jaren plezier van te hebben!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s